Μια πολύ ωραία σελίδα από τη Shell για το υγραέριο
http://www.shellgas.gr/site.html?page=84&lang=grΠηγή Shellgas.gr
Η χρήση του υγραερίου για την κίνηση οχημάτων αποκτά αυξανόμενη υποστήριξη, ως καύσιμο που είναι φιλικό προς το περιβάλλον. Η υγραεριοκίνηση έχει αναγνωριστεί εδώ και πολλά χρόνια ως απάντηση στην προσπάθεια αναζήτησης εναλλακτικών καυσίμων. Το υγραέριο είναι το πιο σημαντικό και αποδεκτό εναλλακτικό καύσιμο στον τομέα του αυτοκινήτου.
Ακολουθούν μερικά ενδιαφέροντα στατιστικά στοιχεία:
Ιταλία 1 εκατομμύρια οχήματα με υγραεριοκίνηση
Βιέννη, Αυστρία 400 λεωφορεία με υγραεριοκίνηση
Κοπεγχάγη, Δανία 200 λεωφορεία με υγραεριοκίνηση
Αυστραλία 500.000 οχήματα με υγραεριοκίνηση
Ηνωμένο Βασίλειο 40.000 οχήματα με υγραεριοκίνηση
Ιαπωνία Το 90% των taxi λειτουργούν με υγραεριοκίνηση
Τα οχήματα με υγραεριοκίνηση (που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το υγραέριο) έχουν απόδοση που ελάχιστα διαφέρει από την απόδοση ενός βενζινοκίνητου οχήματος. Δοκιμάστε να τα οδηγήσετε και θα το διαπιστώσετε και οι ίδιοι. Η μετατροπή ενός αυτοκινήτου για να λειτουργεί με υγραέριο είναι αρκετά απλή υπόθεση, μάθετε πώς γίνεται.
Στην Ελλάδα υπάρχουν 36 σταθμοί ανεφοδιασμού, ενώ έχει προγραμματιστεί η λειτουργία και άλλων εντός του έτους - ίσως κάποιος από αυτούς να λειτουργήσει κοντά σας.
Το καύσιμο που χρησιμοποιείται στην υγραεριοκίνηση είναι υγροποιημένο αέριο πετρελαίου (με άλλα λόγια, υγραέριο). Πρόκειται για ένα μίγμα βουτανίου και προπανίου. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με αυτό τον τύπο αερίου. Η υγραεριοκίνηση έχει τη δυνατότητα να μειώσει τις επιβλαβείς εκπομπές καυσαερίων από τις εξατμίσεις των αυτοκινήτων. Επιπλέον, το υγραέριο έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε άνθρακα και μπορεί να συμβάλει στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (το αέριο που αποτελεί την κύρια αιτία για το φαινόμενο του θερμοκηπίου). Μάθετε περισσότερα για το υγραέριο
Το προπάνιο και το βουτάνιο είναι υδρογονάνθρακες με τρία και τέσσερα άτομα άνθρακα αντίστοιχα. Η χημική σύσταση του προπανίου είναι C3H8 ενώ του προπανίου είναι C4 H10.
Βουτάνιο Προπάνιο
Τα μίγματα αυτών των υδρογονανθράκων που προορίζονται για την κατανάλωση περιέχουν ποσότητες άλλων ουσιών, όπως ακόρεστο προπάνιο (προπένιο) και ακόρεστο βουτάνιο (βουτένιο), καθώς και ίχνη από ελαφρύτερους και βαρύτερους υδρογονάνθρακες (αιθάνιο, μεθάνιο, πεντάνιο και άλλα). Για τη διάκριση αυτών των μιγμάτων από τις καθαρές μορφές των αερίων, αυτά είναι γνωστά ως προπάνιο του εμπορίου και βουτάνιο του εμπορίου και οι προδιαγραφές τους αναφέρονται στο Υπουργικό Διάταγμα με αριθμό 2912 76 20-7-1976.
Υγραεριοκίνηση και ασφάλεια Η υγραεριοκίνηση έχει ένα άριστο ιστορικό ασφαλείας. Διαφορετικές δοκιμές σύγκρουσης έχουν αποδείξει ότι, χάρη στην αντοχή και στην άρτια κατασκευή των φιαλών αερίου για τα οχήματα, το υγραέριο είναι ασφαλέστερο από τη βενζίνη, και παρέχει τον ίδιο βαθμό ασφάλειας με το πετρέλαιο ντίζελ.
Ο εξοπλισμός υγραερίου, που τοποθετείται από ένα επίσημο συνεργείο μετατροπής, αποτελείται από μια φιάλη αποθήκευσης αερίου με μια ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα διακοπής της παροχής, μια μονάδα εξάτμισης/ρύθμισης της πίεσης, ένα υπολογιστή συστήματος υγραερίου και μονάδες ψεκασμού υγραερίου. Σε ένα όχημα με δυνατότητα χρήσης δύο τύπων καυσίμου, προστίθεται μια επιπλέον ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα στον αγωγό της βενζίνης η οποία είναι κλειστή όσο χρησιμοποιείται το υγραέριο και ανοίγει κατά τη λειτουργία με βενζίνη.
Η παροχή υγραερίου στον κινητήρα διακόπτεται όταν η μίζα είναι απενεργοποιημένη. Η φιάλη του υγραερίου διαθέτει ένα ειδικό μετρητή ανεφοδιασμού που εξασφαλίζει ότι η πληρότητα της φιάλης δεν μπορεί να υπερβεί το 80%. Για οποιοδήποτε άλλο θέμα που σχετίζεται με την ασφάλεια, διαβάστε την ενότητα. Αυτές οι πληροφορίες θα σας απαλλάξουν από οποιαδήποτε ανησυχία.
Η Shell GAS μπορεί να εξασφαλίσει ότι όλο το προσωπικό που εμπλέκεται με την υγραεριοκίνηση είναι πλήρως εκπαιδευμένο πάνω στο χειρισμό, τις ιδιότητες και τα χαρακτηριστικά του υγραερίου που προορίζεται για χρήση σε οχήματα (autogas).
Επίσης, ίσως να σας ενδιέφερε να μάθετε ότι η πλειοψηφία των εταιρειών που προμηθεύουν φιάλες για υγραεριοκίνηση προσφέρουν εγγύηση δεκαετούς διάρκειας.
Οι απαντήσεις στις ερωτήσεις σας Τι μπορεί να συμβεί αν ένα όχημα συγκρουστεί με τη δεξαμενή αποθήκευσης καυσίμου? Αυτό δεν είναι πιθανό να συμβεί, καθώς οι δεξαμενές διαθέτουν προστατευτικά.
Τι μπορεί να συμβεί αν ένα όχημα ξεκινήσει ενώ ο ανεφοδιασμός του βρίσκεται σε εξέλιξη? Ο σωλήνας ανεφοδιασμού διαθέτει ένα "σύνδεσμο απόσπασης". Όταν αυτός ο σύνδεσμος σπάσει, η τροφοδοσία του υγραερίου διακόπτεται αυτόματα.
Τι μπορεί να συμβεί αν κάποιος κόψει τις σωληνώσεις? Μόλις αρχίσει η διαρροή του αερίου, η βαλβίδα πλεονάζουσας ροής διακόπτει αυτόματα την παροχή.
Τι μπορεί να συμβεί αν κάποιος επιχειρήσει να απελευθερώσει υγραέριο από το σωλήνα τροφοδοσίας χωρίς σύνδεση σε όχημα? Αυτό δεν μπορεί να συμβεί, καθώς ο τύπος του "πιστολιού" στο σωλήνα ανεφοδιασμού δεν επιτρέπει κάτι τέτοιο.
Τι μπορεί να συμβεί αν ένα όχημα μείνει χωρίς επιτήρηση κατά τον ανεφοδιασμό του? Για να είναι δυνατός ο ανεφοδιασμός του οχήματος, ο χειριστής πρέπει να πιέζει τη λαβή. Αυτό σημαίνει ότι το όχημα δεν είναι δυνατό να μείνει χωρίς επιτήρηση όσο διαρκεί ο ανεφοδιασμός του.
Τι μπορεί να συμβεί σε περίπτωση διαρροής αερίου? Για την απίθανη περίπτωση που θα παρουσιαστεί κάποια διαρροή, όλες οι βαλβίδες διακοπής είναι βαμμένες κόκκινες για να αναγνωρίζονται άμεσα. Μια μικρή διαρροή μπορεί να σταματήσει με μια βρεγμένη πετσέτα που θα τοποθετηθεί στο σημείο από όπου διαφεύγει το αέριο. Σε περίπτωση μεγάλης διαρροής, η βαλβίδα πλεονάζουσας ροής διακόπτει αυτόματα την παροχή. Επικοινωνήστε αμέσως με την υπηρεσία ασφαλείας της Shell.
Τι μπορεί να συμβεί σε περίπτωση εμβολισμού του οχήματος στο πίσω μέρος? Το ντεπόζιτο της βενζίνης είναι περισσότερο ευάλωτο σε ζημιές από τη φιάλη του υγραερίου. Οι διάφοροι τύποι φιάλης υγραερίου για χρήση σε οχήματα έχουν υποστεί δοκιμές για τέτοιου είδους περιστατικά και έχουν αποδειχθεί περισσότερο ανθεκτικές από τα συμβατικά ντεπόζιτα καυσίμου. Ρίξτε μια ματιά στη Δοκιμή Σύγκρουσης.
Τι μπορεί να συμβεί σε περίπτωση που ένα όχημα πιάσει φωτιά στο σταθμό ανεφοδιασμού? Η μη έγκυρη κατάσβεση της φωτιάς στην περίπτωση ενός βενζινοκίνητου οχήματος έχει ως αποτέλεσμα την έκρηξη του ντεπόζιτου. Ωστόσο, επειδή οι φιάλες υγραερίου για τα αυτοκίνητα διαθέτουν βαλβίδες ελέγχου πίεσης, το υγραέριο απελευθερώνεται με ελεγχόμενο τρόπο και η φιάλη δεν εκρήγνυται.
Τι μπορεί να συμβεί αν ένα όχημα συγκρουστεί με την αντλία καυσίμου? Αυτό δεν είναι δυνατό να συμβεί, καθώς οι αντλίες διαθέτουν προστατευτικά εμπόδια.
Το αυτοκίνητό μου διαθέτει ψεκασμό μονού σημείου (single injection) και το γεμίζω με Super. Είναι δυνατή η μετατροπή του; Ποια θα είναι τα αποτελέσματα σε σχέση με την οικονομία? Ναι, μπορείτε - το κόστος είναι περίπου € 700 και η διαδικασία είναι πολύ γρήγορη και εύκολη. Επιπλέον, θα έχετε τουλάχιστον 10% περισσότερη οικονομία σε σχέση με τα αυτοκίνητα πλήρους ψεκασμού (full injection).
Για να πληροφορηθείτε πού ακριβώς μπορείτε να κάνετε τη μετατροπή, ρίξτε μια ματιά στο δίκτυο συνεργείων μετατροπής, για να βρείτε ποιο είναι το πλησιέστερο σε εσάς.
Είναι νόμιμη η υγραεριοκίνηση? Η υγραεριοκίνηση είναι νόμιμη στην Ελλάδα από το Δεκέμβριο του 1999, με την ψήφιση του άρθρου 45 της νομοθετικής πράξης 2773. Μετά τη μετατροπή του αυτοκινήτου σας από το συνεργείο, θα πρέπει να το περάσετε από Κ.Τ.Ε.Ο. για πιστοποίηση (σημειώστε ότι αυτή η διαδικασία αφορά μόνο τη μετατροπή για την υγραεριοκίνηση και όχι ολόκληρο το αυτοκίνητο).
Σε ποιο σημείο τοποθετείται η φιάλη του υγραερίου? Η φιάλη μπορεί να τοποθετηθεί στο χώρο αποσκευών του αυτοκινήτου ή, αν το αυτοκίνητο είναι αρκετά ψηλό, όπως στην περίπτωση ενός τζιπ, στο κάτω μέρος του αμαξώματος.
Αν εγκαταστήσω τον εξοπλισμό για την υγραεριοκίνηση, θα έχω τη δυνατότητα να χρησιμοποιώ βενζίνη? Ναι. Θα έχετε δυνατότητα χρήσης και βενζίνης και υγραερίου, με ένα διακόπτη επιλογής του καυσίμου που θέλετε να χρησιμοποιήσετε. Η εναλλαγή μπορεί να γίνει και κατά τη στιγμή που θα οδηγείτε, σχεδόν χωρίς να είναι αντιληπτή.
Ποια είναι η χωρητικότητα της φιάλης και πόσα χλμ. μπορώ να διανύσω? Η χωρητικότητα εξαρτάται από τη φιάλη που θα χρησιμοποιήσετε. Υπάρχουν φιάλες από 45 έως 120 lt. Η αυτονομία διπλασιάζεται, επειδή τώρα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε δύο διαφορετικά καύσιμα.
Σε ποια αυτοκίνητα μπορεί να εγκατασταθεί ο εξοπλισμός υγραεριοκίνησης? Ανεξάρτητα από το αν το αυτοκίνητο είναι ψεκασμού πολλαπλών σημείων (multiple injection) ή ψεκασμού μονού σημείου (single injection), ο εξοπλισμός υγραεριοκίνησης μπορεί να εγκατασταθεί σε σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν βενζίνη. Επίσης, ο συγκεκριμένος εξοπλισμός μπορεί να εγκατασταθεί σε όλα τα αυτοκίνητα παλαιάς τεχνολογίας.
Το υγραέριο δεν είναι καλή λύση μόνο για επαγγελματίες οδηγούς αλλά και για ιδιώτες που δυσανασχετούν με τις υψηλές τιμές του πετρελαίου. Κατά τα τελευταία 20 χρόνια, αυτοκινητιστές σε ολόκληρο τον κόσμο επωφελούνται από την οικονομία που συνεπάγεται η υγραεριοκίνηση, ενώ παράλληλα συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών των καυσαερίων που προκαλούν του φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Είτε διανύετε μεγάλες αποστάσεις κάθε εβδομάδα οδηγώντας προς και από το γραφείο είτε πηγαίνετε σε μακρινά ταξίδια με το αυτοκίνητό σας, κάθε φορά που ανεφοδιάζεστε με υγραέριο εξοικονομείτε χρήματα. Σήμερα, οι δυνατότητες επιλογής οχήματος με υγραεριοκίνηση είναι ακόμα μεγαλύτερες. Μπορείτε να μετατρέψετε μεταχειρισμένα οχήματα, ή να ζητήσετε την εγκατάσταση υγραεριοκίνησης από τον κατασκευαστή - διαβάστε σχετικά.
Σε διεθνές επίπεδο, προσφέρεται ένας αριθμός προγραμμάτων που ως στόχο έχουν την ενθάρρυνση των αυτοκινητιστών να πραγματοποιήσουν τη μετατροπή για την υγραεριοκίνηση. Στη Βρετανία, για παράδειγμα, υπάρχει το πρόγραμμα Powershift Scheme. Στα πλαίσια αυτού του προγράμματος προσφέρεται έκπτωση που φτάνει έως και το 75% του κόστους της μετατροπής, με την προϋπόθεση το όχημα να έχει ηλικία κάτω του ενός έτους.
Μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, του αερίου που προκαλεί το φαινόμενο του θερμοκηπίου
Η υγραεριοκίνηση μπορεί να συμβάλει στη μείωση των βλαβερών εκπομπών καυσαερίων από τις εξατμίσεις των αυτοκινήτων. Επιπλέον, το υγραέριο έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε άνθρακα και μπορεί να συμβάλει στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (το αέριο που αποτελεί την κύρια αιτία για το φαινόμενο του θερμοκηπίου).
Τα οχήματα που κινούνται με συμβατικά καύσιμα μολύνουν πολύ λιγότερο σε σχέση με το παρελθόν. Ωστόσο, στην Ευρώπη αναγνωρίζεται ότι οι δύο κατηγορίες ρύπων, το NOx (κυρίως το οξείδιο και το διοξείδιο του αζώτου) και τα σωματίδια (μικροσκοπικά σωματίδια αιθάλης με μια πληθώρα άλλων χημικών ουσιών) εξακολουθούν αποτελούν ένα σημαντικό πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί.
Παρά το ότι ο κινητήρας ντίζελ έχει επαινεθεί για τη συμβολή του στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, η χρήση του σε νέους κινητήρες αποτελεί πρόβλημα. Οι κινητήρες ντίζελ εκπέμπουν μεγάλες ποσότητες και από τις δύο κατηγορίες ρύπων που αναφέρθηκαν παραπάνω, συγκριτικά με τους βενζινοκινητήρες των σύγχρονων καταλυτικών αυτοκινήτων και του κινητήρες σε οχήματα με υγραεριοκίνηση. Τα οχήματα που κινούνται με υγραέριο, στις περισσότερες περιπτώσεις, εκπέμπουν κατά 90%+ μικρότερη ποσότητα από τους προαναφερθέντες ρύπους, σε σχέση με τα οχήματα που κινούνται με ντίζελ.
Πρόσφατες δοκιμές έδειξαν ότι η χρήση υγραερίου κίνησης προσφέρει τα ακόλουθα πλεονεκτήματα:
Σε σχέση με τη βενζίνη ULS Σε σχέση με το ντίζελ ULS
11% έως 13% μικρότερη εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα 80% έως 95% μικρότερη εκπομπή σωματιδίων
15% έως 80% μικρότερη εκπομπή οξειδίων του αζώτου 99% έως 99,8% μικρότερη εκπομπή πολύ μικρών σωματιδίων
20% έως 40% μικρότερη εκπομπή υδρογονανθράκων 90% έως 99% μικρότερη εκπομπή οξειδίων του αζώτου
30% έως 35% μικρότερη εκπομπή μονοξειδίου του άνθρακα ULS = ultra low sulphur - πολύ μικρής περιεκτικότητας σε θείο
Το υγραέριο μπορεί να μειώσει τις ελεγχόμενες και μη ελεγχόμενες εκπομπές ρύπων από τις εξατμίσεις των οχημάτων σε επίπεδα που είναι χαμηλότερα από τα αντίστοιχα των συμβατικών καυσίμων. Είναι σημαντικό τα οχήματα που χρησιμοποιούν υγραέριο να ρυθμίζονται και να προσαρμόζονται κατάλληλα. Αυτό είναι κάτι που συμβαίνει πάντοτε όταν η μετατροπή πραγματοποιείται από τον κατασκευαστή του οχήματος και στις περισσότερες άλλες περιπτώσεις αλλά, δυστυχώς, όχι σε όλες.