Περιοδικό Κυνηγεσία και Κυνοφιλία
Τευχος 517 Απριλιος 2005
και το link του αρθρου
http://www.alfa-omega.gr/article.asp?AID=2551
Με την άδεια του Περιοδικού Κυνηγεσία και Κυνοφιλία αναδημοσιεύω το πλήρες άρθρο:
Νομικό: Δικαστική δικαίωση για τα κουτιά μεταφοράς των κυνηγετικών σκύλων
Του Γεωργίου Πετράκη: Δικηγόρου στον ?ρειο Πάγο – Πρόεδρου Κ.Σ.Αιγάλεω Είχαμε αναφερθεί σε παλαιότερο άρθρο για το πρόβλημα των κουτιών μεταφοράς κυνηγετικών σκύλων που εξέχουν πίσω από το αμάξωμα του αυτοκινήτου και είχαμε αναλύσει το νομικό πλαίσιο.
Την 3η Μαρτίου 2005 ήταν κατηγορούμενοι στο Δ’ Μονομελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών οδηγός και συνιδιοκτήτης κλειστού ημιφορτηγού αυτοκινήτου, που είχε προσαρμόσει εξέχον κουτί μεταφοράς σκύλων. Κατά το κατηγορητήριο υπήρχε παράνομη επιμήκυνση του αυτοκινήτου, χωρίς την απαιτούμενη άδεια. Ο δικηγόρος που παρέστη για τους κατηγορούμενους ήταν ο γράφων. Το Δικαστήριο απάλλαξε τους κατηγορούμενους θεωρώντας ότι δεν τελέστηκε το αδίκημα του άρθρου 89 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (μεταβολή των στοιχείων κυκλοφορίας).
Προς πλήρη γνώση των αναγνωστών παραθέτουμε το άρθρο 89 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με λίγα σχόλια.
?ρθρο 89
Μεταβολή στοιχείων της άδειας κυκλοφορίας
1. Κατά την αλλαγή κατόχου οδικού οχήματος, ως και κατά τη μεταβολή των αναγραφόμενων κύριων χαρακτηριστικών στοιχείων στην άδεια κυκλοφορίας, όταν αυτά επιτρέπονται, απαιτείται έκδοση νέας άδειας, μετά από εξακρίβωση των νέων στοιχείων, από τις αρμόδιες κατά περίπτωση, για την έκδοση των αδειών κυκλοφορίας, υπηρεσίες.
2. Αν διαπιστωθεί, από αρμόδιο όργανο, ότι δεν τηρήθηκαν οι διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου, μέσα στην προθεσμία που καθορίζεται στην κατά το άρθρο 88, παρ. 3 προβλεπόμενη απόφαση, αφαιρούνται η άδεια και οι πινακίδες αριθμού κυκλοφορίας του οχήματος, οι οποίες επιστρέφονται μετά την έκδοση νέας άδειας, κατά τα οριζόμενα πιο πάνω.
3. Αυτός που παραβαίνει τις διατάξεις του άρθρου αυτού, τιμωρείται με φυλάκιση ενός (1) μέχρι τριών (3) μηνών και με χρηματική ποινή τουλάχιστον πενήντα χιλιάδων (50.000) δραχμών.
Το άρθρο τούτο αναφέρεται στην μεταβολή των στοιχείων της άδειας κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου τούτου, όταν αλλάζει ο κάτοχος του οχήματος, όπως επίσης και όταν μεταβάλλονται τα κύρια χαρακτηριστικά στοιχεία του οχήματος που αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας, όταν αυτό επιτρέπεται, απαιτείται η έκδοση νέας άδειας, αφού εξακριβωθούν τα νέα στοιχεία, από τις υπηρεσίες, που είναι κατά περίπτωση αρμόδιες για την έκδοση των αδειών κυκλοφορίας.
Η παρ. 2 του άρθρου 89 ορίζει, ότι στην περίπτωση κατά την οποία διαπιστωθεί από αρμόδιο όργανο ότι δεν τηρήθηκαν οι διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου, εντός της προθεσμίας, η οποία καθορίζεται με την απόφαση που εκδίδεται κατά το άρθρο 88, παρ. 3 του ΚΟΚ, αφαιρούνται η άδεια και οι πινακίδες αριθμού κυκλοφορίας του οχήματος, οι οποίες επιστρέφονται μετά την έκδοση νέας άδειας, σύμφωνα με τα οριζόμενα παραπάνω.
Η παρ. 3 του άρθρου, ορίζει ως κύρωση των παραβατών του άρθρου, την ποινή της φυλάκισης ενός μέχρι τριών μηνών και την καταβολή χρηματικής ποινής 50.000 δραχμών.
Η υπερασπιστική γραμμή των κατηγορουμένων στηρίχθηκε στο άρθρο 32 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, το οποίο έχει ως εξής:
?ρθρο 32
Φόρτωση οχημάτων
1. Το μεικτό βάρος οχήματος δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος του.
2. Το φορτίο του οχήματος πρέπει να τακτοποιείται και να στοιβάζεται κατά τρόπο ώστε:
α. Να μην εκτίθενται σε κίνδυνο πρόσωπα και να μην προκαλούνται ζημιές από διαρροή ή πτώση αυτού στην οδό.
β. Να μην περιορίζεται ή παρεμποδίζεται η ορατότητα του οδηγού, να μην εμποδίζεται η οδήγηση του οχήματος και να μην μειώνεται η σταθερότητα αυτού.
γ. Να μην προκαλούν θόρυβο ή σκόνη ή άλλες ενοχλήσεις , οι οποίες μπορούν να αποφευχθούν.
δ. Να μην καλύπτονται οι φανοί, συμπεριλαμβανομένων και των φανών στάθμευσης και πορείας, τα αντανακλαστικά στοιχεία, οι πινακίδες αριθμού κυκλοφορίας και το διακριτικό σήμα της χώρας απογραφής του οχήματος, ως και τα σήματα που δίνονται με το χέρι, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος Κώδικα.
3. Τα εξαρτήματα, ως καλώδια, σχοινιά, αλυσίδες, καλύμματα, κ.λ.π. που χρησιμοποιούνται για εξασφάλιση ή προστασία του φορτίου πρέπει να σφίγγονται και να στερεώνονται καλά. Ιδιαιτέρως τα εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται για την προστασία του φορτίου πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις της προηγούμενης παραγράφου. Το φορτίο των φορτηγών αυτοκινήτων ανοικτού αμαξώματος που αποτελείται από υλικά, που μπορούν – κατά την διαδρομή – να εκφύγουν από το αμάξωμα ως π.χ. αδρανή υλικά, δημητριακά, χορτάρι, άχυρα, κουρέλια, κ.ά. πρέπει να καλύπτεται με ειδικό κάλυμμα, οι προδιαγραφές του οποίου θα καθοριστούν με απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών. Μέχρι την έκδοση της απόφασης αυτής, τα παραπάνω φορτία πρέπει να καλύπτονται με κάλυμμα κατάλληλο με τη φύση των υλικών αυτών.
4. Το φορτίο αυτό απαγορεύεται να προεξέχει από το πίσω τμήμα του οχήματος περισσότερο από 30% του μήκους του αμαξώματος. Ειδικά, στα μοτοποδήλατα, μοτοσυκλέτες και τρίτροχα οχήματα, το φορτίο απαγορεύεται να προεξέχει περισσότερο από 0,40 μ. από τις πλευρές αυτών. Προκειμένου για ειδική μεταφορά αντικειμένων που προεξέχουν από το πίσω τμήμα των αυτοκινήτων οχημάτων πέραν του 30% του μήκους του αμαξώματος, απαιτείται προηγούμενη άδεια της κατά τόπων αρμόδιας τεχνικής υπηρεσίας.
5. Τα προεξέχοντα φορτία από τα εμπρός στο πίσω τμήμα ή τις πλευρές του οχήματος, αν αυτό επιτρέπεται, πρέπει να επισημαίνονται με σταθερή προσαρμοσμένη πινακίδα, διαστάσεων τουλάχιστον 0,50 Χ 0,50 λευκού χρώματος, με διαγώνιες ερυθρές λωρίδες, κατασκευασμένη από υλικό υψηλής αντανακλαστικότητας και τοποθετημένη με το πάνω άκρο, όχι πιο ψηλά από 1,60 μ. και το κάτω άκρο όχι πιο χαμηλά από 0,40 μ. από το οδόστρωμα, όταν δεν μπορούν την προεξοχή να αντιληφθούν οδηγοί των άλλων οχημάτων. Κατά τη νύχτα, όπως αυτή ορίζεται στην παρ. 1. του άρθρου 2 του παρόντος Κώδικα, για την επισήμανση αυτή πρέπει να χρησιμοποιείται λευκό φως και λευκό αντανακλαστικό στοιχείο μπροστά, ερυθρό δε φως και ερυθρό αντανακλαστικό στοιχείο πίσω.
6. Ειδικότερα προκειμένου για μηχανοκίνητα οχήματα και αν αυτό επιτρέπεται:
α. Τα προεξέχοντα φορτία περισσότερα από ένα (1) μέτρο πέραν του μπρος ή πίσω τμήματος του οχήματος, πρέπει να επισημαίνονται οπωσδήποτε.
β. Τα φορτία τα οποία προεξέχουν κατά πλάτος περισσότερο από 0,40 μ. από το εξωτερικό άκρο του εμπρός φανού ή του πίσω ερυθρού φανού του οχήματος, πρέπει να επισημαίνονται τη νύκτα.
7. Η μεταφορά αντικειμένων που σύρονται στο έδαφος επιτρέπεται μόνον εφόσον αυτά δεν φθείρουν το οδόστρωμα και δεν δημιουργούν κίνδυνο για τους χρήστες της οδού και ύστερα από ειδική άδεια της αρμόδιας κατά τόπον Τεχνικής Υπηρεσίας.
8. Ο κάτοχος ή οδηγός αυτοκινήτου οχήματος που παραβαίνει την διάταξη της παρ.1 του άρθρου αυτού, με υπέρβαση του μέγιστου επιτρεπόμενου βάρους ή της μέγιστης επιτρεπόμενης φόρτωσης κατ’ άξονα του οχήματος κατά ποσοστό μέχρι 10%, τιμωρείται με πρόστιμο είκοσι χιλιάδων (20.000) δραχμών. Αν η υπερφόρτωση υπερβαίνει το 10% του μέγιστου επιτρεπόμενου βάρους ή της μέγιστης επιτρεπόμενης φόρτωσης κατ’ άξονα του οχήματος, ο κάτοχος ή οδηγός αυτού τιμωρείται με πρόστιμο εκατό χιλιάδων (100.000) δραχμών και σε περίπτωση που η υπερφόρτωση υπερβαίνει το 20% του μέγιστου επιτρεπόμενου βάρους ή της μέγιστης επιτρεπόμενης φόρτωσης κατ΄ άξονα του οχήματος, επιβάλλεται στον κάτοχο ή οδηγό αυτού πρόστιμο εκατό (100.000) δραχμών και επί τόπου αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας μετά των κρατικών πινακίδων του οχήματος για τριάντα (30) ημέρες από το αρμόδιο όργανο που βεβαιώνει την παράβαση, σύμφωνα με την διαδικασία των παραγράφων 5 και 6 του άρθρου 103 του παρόντος Κώδικα. Με τα ως άνω πρόστιμα τιμωρούνται και όποιοι συνεργούν στις ως άνω υπερφορτώσεις.
Αυτός που παραβαίνει τις λοιπές διατάξεις του άρθρου αυτού τιμωρείται με πρόστιμο είκοσι χιλιάδων (20.000) δραχμών.
Αυτός που παραβαίνει την υποχρέωση κάλυψης φορτίου λατομικών προϊόντων, που μεταφέρεται με φορτηγά ανοικτού αμαξώματος και πρέπει να καλύπτεται με ειδικό κάλυμμα, τιμωρείται κατά τις ειδικές περί αυτής διατάξεις.
9. Σε περίπτωση επικίνδυνης φόρτωσης κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου αυτού, η υπερφόρτωση με υπέρβαση του μέγιστου επιτρεπόμενου μεικτού βάρους πάνω από 10%, επιβάλλεται και η ακινητοποίηση του οχήματος, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 46 του παρόντος Κώδικα.
Προϋπόθεση λοιπόν της παράνομης μεταβολής των στοιχείων της άδειας κυκλοφορίας του αυτοκινήτου είναι η μεταβολή να είναι μόνιμη και σταθερή και όχι λυόμενη, στιγμιαία και αφαιρούμενη.
Συνεπώς, οι αναρίθμητοι κυνηγοί που προσαρμόζουν εξέχοντα κουτιά μεταφοράς κυνηγετικών σκύλων στο αυτοκίνητό τους, θα πρέπει να εφαρμόζουν πιστά το άρθρο 32 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Η μη τήρηση των προϋποθέσεων του άρθρου 32 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας επισύρει τις ποινές που σ’ αυτό προβλέπονται. Στα εξέχοντα κουτιά μεταφοράς κυνηγετικών σκύλων δεν έχει εφαρμογή το άρθρο 89 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. ?λλωστε, το άρθρο 89 του Κ.Ο.Κ. εφαρμόζεται σε άλλες περιπτώσεις όπως της αλλαγής χρώματος του αυτοκινήτου, του αριθμού των θέσεών του, του κυβισμού του.