Το διαφορικό είναι μία συσκευή η οποία επιτρέπει στου κινητήριους τροχούς να έχουν διαφορετική ταχύτητα στις στροφές ώστε να περιορίζονται οι τριβές/φθορές στα ελαστικά και η τάση του αυτοκινήτου να ανοίγει τη τροχιά του. Στα μεν πισωκίνητα να υπερστρέφει στα μεν προσθιοκίνητα να υποστρέφει. Ο τρόπος κατασκεύης όμως του διαφορικού έχει το εξής μειονέκτημα. Αν ένας κινητήριος τροχός βρεθεί στον αέρα ή βρίσκεται σε επαφή με οδόστρωμα μειωμένης/πολύ χαμηλής πρόσφυσης τότε σε αυτόν το τροχό 8α πάει όλη η ροπή από το κινητήρα, αφήνοντας τον άλλο που μπορεί να έχει πρόσφυση, ακίνητο, με αποτέλεσμα την ακινητοποίηση του οχήματός μας. Αυτό για τις χαμηλές ταχύτητες και τη κίνηση σε λάσπη/άμμο.
Το μπλοκέ διαφορικό (λάθος ορολογία -αλλά έχει επικρατήσει- μια και μπλοκέ λέμε ένα σύστημα μετάδοσης που ο αριστερός με το δεξιό τροχό είναι πακτωμένοι μεταξύ τους και πηγαίνει σε αυτούς ίση ποσότητα ροπής, π.χ. τα cart) είναι ένα διαφορικό που μέσω επιπλέων γραναζιών καταφέρνει να στέλνει ροπή στον άξονα που έχει πρόσφυση μειώνωντας το ανεξέλεγτο σπινάρισμα του τροχού που δεν έχει πρόσφυση.
Έτσι συναντάμε "μπλοκέ" διαφορικά με διαφορετικά ποσοστά εμπλοκής. Υπάρχει ένας δείκτης που λέγεται Torque bias ratio (TBR) και δείχνει πόσες φορές περισσότερη ροπή στέλνεται στο τροχό με πρόσφυση σε σχέση με αύτόν που "σπινιάρει" π.χ. ένα μπλοκέ διαφορικό με ποσοστό εμπλοκής 90% (δείκτης TBR 9:1) σε περίπτωση "σπινιαρίσματος" στέλνει το 90% της ροπής του κινητήρα στο τροχό που έχει πρόσφυση. Ένα τέτοιο διαφορικό είναι εξαιρετικά χρήσιμο για κίνηση σε λασπώδη/αμμώδη εδάφη καθώς και σε κόντρες των φαναριών που τα οχήματα θα κινηθούν σε ευθεία. Είναι τελείως ακατάλληλο όμως για κίνηση σε δρόμους με στροφές.
Ένα διαφορικό με δείκτη TBR 3:1 στέλνει στον τροχό που έχει πρόσφυση, ενώ ο άλλος "σπινιάρει", το 3/4 της ροπής που παράγει ο κινητήρας τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή αφήνοντας το υπόλοιπο 1/4 για τον άλλο. Αυτό δεν είναι τόσο αποδοτικό όταν έχουμε να κάνουμε με κίνηση εκτός δρόμου, αλλά είναι πολύ καλό και αυξάνει τη ταχύτητα του αυτοκινήτου μας στη στροφές κατά ένα απίστευτό τρόπο, βελτιώνωντας πάρα πολύ τη ταχύτητα εξόδου.
Τα ηλεκτρονικά συστήματα που προσπαθούν αποτυχημένα (για μένα) να αντικαταστήσουν το μπλοκέ διαφορικό λειτουργούν, φρενάροντας το τροχό που "σπινιάρει" δίνοντας τη δυνατότητα να μεταφερθεί ένα ποσοστό ροπής στον ακινητοποιημένο μεν αλλά με καλύτερες συνθήκες πρόσφυσης τροχό.
Οι λόγοι που οι αυτοκινητοβιομηχανίες επιμένουν στα "ηλεκτρονικά συστήματα είναι το χαμηλό κόστος και ο εντυπωσιασμός του τελικού αγοραστή με πλήθος ακρωνυμίων (ESP, ASR, ABS, EFU k.l.p.).
Ελπίζω να έλυσα μερικές απορίες. Θα ξανακοιτάξω τα κυτάπια μου και αν χρειάζεται, θα επανέλθω. Να με συγχωρείτε για το μεγάλο post.