Baba και verse, με όλο το σεβασμό και παρόλη τη μικρή σχετικά εμπειρία μου σε σχέση με άλλους συμφορουμίτες, θα διαφωνήσω για το ότι παίζει ρόλο το πέλμα στη διάμετρο του ελαστικού. Κατ' αρχάς να ξεκαθαρίσουμε ότι μιλάμε πάντοτε για πρωτογενή ελαστικά και όχι για αναγομωμένα. Τα πρωτογενή λοιπόν, όταν αναφέρουν ότι είναι διάστασης 215/75/15 ή 205/70/15, είναι ακριβώς τόσο και άντε να χάνουν ελάχιστα (μερικά χιλιοστά στη περίμετρο?) από την ονομαστική τους διάσταση. Αυτό σε ελαχιστότατες περιπτώσεις ισχύει στα αναγομωμένα ελαστικά, τα οποία έχουν σχεδόν πάντοτε μικρότερες ή πολύ μεγαλύτερες αποκλίσεις από το ονομαστικό τους μέγεθος και στο πλάτος του πέλματος και στο ύψος. Απ' όσο εξάλλου είχα διαβάσει σε κάποιο άλλο ποστ εδώ στο φόρουμ, δεν είναι τυχαίο ότι τα αναγομωμένα πωλούνται κατά ομαδοποιημένες τετράδες, ώστε να δημιουργούνται τετράδες σχεδόν όμοιων διαστάσεων.
Από τα πέλματα που περιγράφεις φίλε baba αντιλαμβάνομαι ότι τα 2 διαφορετικά χωμάτινα που έχεις φορέσει είναι και τα δύο (τύπου Yokohama & τύπου Kaiman) αναγόμωση, άρα είναι απολύτως λογικό να έχεις μετρήσει αποκλίσεις σε σύγκριση με τις αναμενόμενες διαφορές διαστάσεων από τα Pirelli που είναι πρωτογενή. Οι αναμενόμενες πάντως διαφορές μεταξύ πρωτογενών ελαστικών είναι ακριβώς αυτές που δίνει ο Tire Calculator του 1010tires.com
Σχετικά με την επιλογή είδους πέλματος, αυτό που μπορώ να σας διαβεβαιώσω είναι ότι με κάποιο πολιτισμένο πρωτογενές χωμάτινο λάστιχο θα εξακολουθείτε να μπορείτε να στρίβετε με φυσιολογικές ταχύτητες. Το όριο σίγουρα χαμηλώνει σε σχέση με ένα 50/50 αλλά μην έχετε τη ψευδαίσθηση ότι η διαφορά θα είναι μεγάλη στην άσφαλτο αφού στο 50/50 έχει ΗΔΗ γίνει ο πρώτος μεγάλος συμβιβασμός με το να είναι σκληρότερη η γόμα του από ένα Η/Τ, άρα και το 50/50 σε καμία περίπτωση δε προσφέρεται για "σπορτιφ" οδήγηση, όσο "σπορτίφ" μας επιτρέπει ο άκαμπτος άξονας μπρος-πισω να φαντασιωνόμαστε. Εξάλλου όποιος/α πήρε Jimny με σκοπό να πηγαίνει στο όριο σύντομα καταλαβαίνει ότι επέλεξε λάθος αυτοκίνητο για τη δουλειά. Δεδομένης λοιπόν της κοινής μας ανησυχίας για εκτός δρόμου, λασπώδεις καταστάσεις, σε οποιονδήποτε θέλει το λίγο παραπάνω στο εκτός και δε θέλει να έχει 2 τετράδες λάστιχα, προτείνω με κλειστά μάτια τη τοποθέτηση πρωτογενούς χωμάτινου ελαστικού ποσοστού 80/20 (ή και 70/30) στη διάσταση που τον εξυπηρετεί καλύτερα.
Σχετικά με την επιλογή διάστασης τώρα, ο καθένας αποφασίζει βάσει των δικών του αναγκών, αλλά καλό είναι να γνωρίζει ποιες είναι οι επιλογές του. Θα ξεκινήσω αναφέροντας το ήδη γνωστό, ότι στην εργοστασιακή διάσταση του Jimny οι επιλογές σε πρωτογενή χωμάτινα λάστιχα είναι πιθανότατα ελαχιστότατες, ίσως και μόνο μία. Η κατάσταση σχετικά με τη ποικιλία δε βελτιώνεται ιδιαίτερα ούτε στις διαστάσεις 195/80/15 και 215/75/15. Κοινώς, πρέπει να κάνουμε συμβιβασμούς! Ας ξεκινήσουμε όμως από τη δημιουργία μιας λίστας με πρωτογενή χωμάτινα αναλόγως τη διάσταση, η οποία ας ελπίσουμε ότι θα φανεί χρήσιμη.
Πρωτογενή χωμάτινα λάστιχα ανά διάσταση:
205/70/15: Maxxis Trepador (καλό χωμάτινο πέλμα ειδικά σε συθήκες trail, λίγο περισσότερη προσοχή στη βροχή, φοριέται χωρίς ανάγκη ψηλώματος)
195/80/15: Kumho KL71 (καλό σε όλες τις επιφάνειες, φοριέται χωρίς ανάγκη ψηλώματος)
215/75/15:BFGoodrich M/T T/A (καλό σε όλες τις επιφάνειες, θέλει ψήλωμα), Κumho KL71 (καλό σε όλες τις επιφάνειες, θέλει ψήλωμα)
Για το Cooper Discoverer ST δε γνωρίζω σχεδόν τίποτα, ούτε τις διαστάσεις που βγαίνει, ούτε τι τύπου είναι (αλλού παρουσιάζεται ως 50/50 & αλλού ως χωμάτινο), έχω δει απλά ότι το επαινεί ο off-road-pet, οπότε καλύτερα να μας γράψει τη προσωπική του εντύπωση.