Σε απάντηση προηγούμενου post του Κου Αμοργιανού , η ARB μας απάντησε τα εξής .
Κελυφος διαφορικου.
ProTrack
Xαλυβας κατασκευων η βελτιωμενος (κρινεται κατοπιν μελετης και υπολογισμων) στον οποιο μετα την τελικη κατεργασια, γινεται θερμικη επεξεργασια (βαφη) σε βαθος 0.3mm για την μεγιστη δυνατη αντοχη στη φθορα λογω τριβων.
Λογω του οτι η πρωτη υλη ειναι συμπαγες κομματι και βγαινει ολο το κελυφος στον τορνο,με ενα απολυτα συμμετρικο σχημα,δεν υπαρχει καμια αναγκη για ζυγοσταθμιση του εξαρτηματος.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Η ενανθράκωση (βαφή επιφανείας) ενδείκνυται μόνο για τη μείωση της φθοράς. Στην
πραγματικότητα μειώνει την εγκάρσια αντοχή. Αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα της φθοράς
χρησιμοποιώντας ωστικές ροδέλλες σκληρού βαμμένου χάλυβα κάτω από τα γρανάζια για
να αποφύγουμε τη φθορά στα μαλακά χυτά. Παλαιότερα η ARB χρησιμοποιούσε χαλύβδινα
'κελύφη διαφορικού', αλλά είχαμε πάρα πολλά προβλήματα εγγύησης με αυτά.
ARB
Χυτοσιδηρος,(μαντεμι-αγνωστο σε μενα ποιο κραμα ακριβως) με σαφως ομως υποδεεστερη αντοχη σε στρεψη, θλιψη, τριβες κλπ.
το τελικο κομματι προκυπτει απο χυτο, στο οποιο γινονται κατεργασιες, οπου και μονο εκει που χρειαζεται.
Ο λογος γι αυτη την επιλογη ειναι η μειωση του κοστους και η αυξηση της παραγωγης.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Χρησιμοποιούμε κονδυλώδη χυτοσίδηρο (όχι απλό σίδηρο - είναι ο ίδιος με αυτόν
από τον οποίο κατασκευάζονται οι στροφαλοφόροι άξονες του κινητήρα) διότι έχει
υψηλότερο σημείο κάμψεως από το χάλυβα. Δεν είναι φθηνότερος από το χάλυβα. Όσον
αφορά τη φθορά, ο χυτοσίδηρος πράγματι είναι πορώδης σε μικροσκοπικό επίπεδο
πράγμα το οποίο συντελεί στη συγκράτηση των μορίων του λαδιού και μειώνει τις τριβές
συγκριτικά με τα εξαρτήματα από χάλυβα. Για αυτό το λόγο ο χυτοσίδηρος μπορεί να
χρησιμοποιηθεί για κομμάτια όπως η αντλία λαδιού χωρίς τη χρήση ρουλεμάν.
Ο χυτοσίδηρος είναι επίσης και πιο σταθερός ως προς τις διαστάσεις σε υψηλότερες
θερμοκρασίες, πράγμα το οποίο αυξάνει την αντοχή του συστήματος των γραναζιών σε
σύγκριση με το χαλύβδινο 'κέλυφος διαφορικού'.
Μηχανισμος εμπλοκης.
ProTrack
Απευθειας μπλοκαρισμα του ενος πλανητη μεσω 8 Πειρων που μετακινουνται απο εναν δακτυλιο.
Ο δακτυλιος μετακινειται μεσω μιας "φουρκετας" απευθειας συνδεμενης με το εμβολο του αερα.
Τα υλικα σε ολα τα παραπανω ειναι και παλι ατσαλι καταλληλα βαμμενο.
Το ξεμπλοκαρισμα γινεται μεσω ανοξειδωτων ελατηριων, τα οποια ειναι σε αμεση επαφη με τον δακτυλιο και την φουρκετα.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Αυτό το σχέδιο μηχανισμού κλειδώματος 8 πείρων χρησιμοποιήθηκε στο
Tibus locker και η διανομή του έγινε από την Teraflex στις Η.Π.Α.
Επίσης χρησιμοποιήθηκε από την Offrotec και διανεμήθηκε στη Γερμανία και σε ολόκληρη
την Ευρώπη.
Καμία από αυτές τις εταιρίες δεν είχε επιτυχία και πολλές εκθέσεις
προβλημάτων αξιοπιστίας έχουν βγει στην επιφάνεια στην πάροδο των ετών, ειδικά όσον
αφορά τη διάρκεια ζωής των μικρών πείρων που εμπλέκονται σε τόσο σκληρές
συνθήκες.
Το αποτέλεσμα ήταν η Teraflex στις Η.Π.Α. να διανέμει τώρα ARB Air Lockers αντ’ αυτού.
Τα Offrotec δεν κατασκευάζονται πια.
ARB
Απευθειας μπλοκαρισμα του ενος πλανητη, μεσω δακτυλιου-πολυσφηνου,(θηλυκου-αρσενικου) προφανως φτιαγμενο απο ατσαλι, δεν εχω ομως παρατηρησει αν εχει θερμικη επεξεργασια η οχι. Λογικα θα εχει.
Ο δακτυλιος αυτος μετακινειται μεσω ενος πλαστικου εξαρτηματος το οποιο σπρωχνεται απο το εμβολο του αερα.
Το ξεμπλοκαρισμα γινεται απο κοινα ελατηρια μεσω παλι του πλαστικου εξαρτηματος.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Η ΑRB δεν έχει πιστοποιήσιμα ζητήματα εγγύησης όσον αφορά τη χρήση
του πλαστικού εμβόλου (χρησιμοποιείται στα παλαιότερα σχέδια 3 κομματιών).
Εμβολο αερος
ProTrack
Κατασκευασμενο εξ ολοκληρου απο ορειχαλκο, με τσιμουχα viton.
To viton ειναι ο,τι καλυτερο μπορει να χρησιμοποιηθει για τις συνθηκες που επικρατουν μεσα στο διαφορικο.
Σε πολλες περιπτωσεις (οπου κρινεται απαραιτητο),μπαινουν δυο τσιμουχες. Ο ορειχαλκος εχει επιλεχθει
(παρα το μεγαλο του κοστος) επειδη δεν διαβρωνεται ακομα κι αν εχει περασει νερο στο κυκλωμα του αερα.
Ο αερας μεταφερεται στο εμβολο με χαλκινο σωληνακι και χωρις να παρεμβαλλονται αλλα κινουμενα μερη.
ARB
To "σταθερο"μερος του εμβολου,(στην πραγματικοτητα περιστρεφεται) ειναι απο χυτοσιδηρο ο οποιος ειναι αρκετα ευαισθητος στην διαβρωση απο νερο-υγρασια.(δημιουργουνται ποροι).
Το κινητο μερος του εμβολου ειναι απο υλικο (λαστιχο? σιλικονη?) αριστης ποιοτητας σε ολες τις περιπτωσεις που εχω δει.
Ο αερας μεταφερεται στο εμβολο με εναν πολυ εξυπνο μηχανισμο που ομως αναγκαστικα η λειτουργια του "στηριζεται" σε δυο Ο rings για την στεγανοποιηση μεταξυ κινητου και ακινητου μερους.
Τα Ο rings αυτα, ειναι απο viton πιθανως, αλλα εχω δει και απλα λαστιχενια. Πιθανον ομως να τα αντικατεστησε καποιος "μαστορας".
Ο αερας και εδω μεταφερεται απο χαλκινο σωληνακι μεχρι τα orings.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Χρησιμοποιούμε μόνον O Ring Viton.
Δεν έχουμε ΚΑΜΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑ ΔΙΑΒΡΩΣΗΣ ΑΠΟ ΥΓΡΑΣΙΑ όσον αφορά τα περιβλήματα
από τις τσιμούχες μας.
Ηλεκτροβαλβιδες
Οι ηλεκτροβαλβιδες και της ProTrack και της ARB υπαρχουν κατα χιλιαδες στο εμποριο και ειναι ιδιων προδιαγραφων-ποιοτητας.
Αεροσυμπιεστης
Ο αεροσυμπιεστης της ProTrack ειναι απο το εμποριο και πριν δοθει για χρηση με το μπλοκε, ελεγχεται και δοκιμαζεται σχολαστικα.
Το Air tank ειναι δικης μας κατασκευης απο αλουμινιο.
O αεροσυμπιεστης της ARB ειναι προφανως κατασκευασμενος απο την ARB και δειχνει πολυ προσεγμενη κατασκευη.(ο μεγαλος)
Δεν εχω τεχνικη αποψη γι αυτο, και δεν ξερω αν αναφερονται προβληματα.
Διαθεσιμοτητα ανταλλακτικων
(θα μιλησω γι αυτα που εχουν τις περισσοτερες πιθανοτητες να εμφανισουν προβλημα)
κομπρεσσερ.
Η Protrack προτιμα ενα συγκεκριμενο τυπο ο οποιος συνδυαζει την καλη ποιοτητα και τιμη.
Στην πραγματικοτητα καθε κομπρεσσερ του εμποριου ειναι καταλληλο γι αυτη τη χρηση.
Το ιδιο ισχυει και με τα περιφεριακα εξαρτηματα του αερα. Αρα ακομα κι αν για οποιοδηποτε λογο υπαρχει ελλειψη
στα εξαρτηματα που επιλεγει η ProTrack, η λυση μπορει να δοθει αμεσα, επιλεγοντας κατι αλλο απο την αγοpa.
Για το ARB, αν δεν υπαρχει σε στοκ, προφανως θα παραγγελθει... και θα ερθει....
Η λύση στα ανταλλακτικά δίνεται ΑΜΕΣΑ διότι υπάρχει πάντα στοκ .
Γραναζια διαφορικου
Η ProTrack κατα κανονα χρησιμοποιει τα εργοστασιακα γραναζια.
Αυτο σημαινει οτι υπαρχουν πολλες πηγες για ανταλλακτικα. ProTrack, suzuki (για την περιπτωση μας), επισημοι αντιπροσωποι και παραεισαγωγες και σαν τελευταια λυση υπαρχουν και τα μεταχειρισμενα.
H ARB, προφανως τα κατασκευαζει η ιδια και ειναι πολυ καλης ποιοτητας.
Αν δεν υπαρχουν σε στοκ, προφανως θα παραγγελθουν... και θα ερθουν....
Η λύση στα ανταλλακτικά δίνεται ΑΜΕΣΑ διότι υπάρχει πάντα στοκ .
Εμβολο αερος.
ProTrack
Το μονο εξαρτημα που υποκειται σε φθορα και πιθανη αστοχια, ειναι η τσιμουχα του.
Μπορει να βρεθει αμεσα σε μαγαζια με τετοια ειδη.
Για το ARB, αν δεν υπαρχει σε στοκ, προφανως θα παραγγελθει... και θα ερθει....
Η λύση στα ανταλλακτικά δίνεται ΑΜΕΣΑ διότι υπάρχει πάντα στοκ .
Για ολα τα αλλα εξαρτηματα που κατασκευαζονται απο την ProTrack, ειμαστε παντα σε θεση να τα παραξουμε αμεσα,
με μεγιστο χρονο 4-5 εργασιμες.
Πιθανες ζημιες και περενεργειες αυτων.
ProTrack
Σπασιμο μηχανισμου εμπλοκης. Κανενα κομματι δεν μπορει να φυγει απο την θεση του και να προκαλεσει μεγαλυτερη ζημια,περαν ισως του ενος πλανητη.
Σπασιμο Πλανητη η δορυφορου.
ProTrack
Τα γραναζια θα "καβαλησουν" δοντια, και εδω ειναι που θα αποδειχθει η αξια του ατσαλινου carrier.
Οι δυναμεις που αναπτυσσονται ειναι τεραστιες, και αν το carrier "εκραγει" θα την "πληρωσει" και το κορωνοπηνιο.
Ειναι βεβαιο οτι το ατσαλινο carrier θα αντεξει αυτη τη δοκιμασια.
Η ζημια θα περιοριστει μονο σε πλανητες-δορυφορους .
Η ζημια αυτη αποκαθισταται αλλαζοντας τα γραναζια και τους αξονες τους. Αν το carrier εχει "αρπαξει" στις θεσεις που
ειναι τα σπασμενα γραναζια, εχουν προβλεφθει εναλλακτικες θεσεις γι αυτα και δεν χρειαζεται αλλαγη του carrier.
ΑRΒ
Αν σπασει το πλαστικο εξαρτημα του μηχανισμου, θα παραμεινει το διαφορικο ειτε κλειδωμενο ειτε ξεκλειδωτο.
Αν μεινει κλειδωμενο, υπαρχει η πιθανοτητα ο δακτυλιος με το πολυσφηνο, να αρχισει να μετακινειται. οταν φτασει στην θεση "μισο-μισο" πιθανοτατα θα "κουρεψει" και το πολυσφηνο.
Αν σπασει ο δακτυλιος εμπλοκης, τα κομματια του θα μπλοκαρουν τα γραναζια με αποτελεσμα το carrier να "εκραγει" λογω του χυτοσιδηρου. Τοτε η ζημια και στο κορωνοπηνιο ειναι δεδομενη.
Τα ιδια ισχυουν και αν σπασει δοντι απο πλανητη η δορυφορο.
Τοτε η μονη λυση ειναι η ολικη αντικατασταση.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Δεν είμαι απόλυτα βέβαιος τι εννοεί εδώ...αλλά δεν έχουμε κανένα
πρόβλημα σχετικά με το σπάσιμο εξαρτημάτων στο ARB Air Locker, έτσι λοιπόν απλά
δε γνωρίζουμε πραγματικά αν θα προκαλούσε ζημιά στο κορωνοπήνιο ως αποτέλεσμα.
Διαρροες αερα
ProTrack
Λογω του οτι το εμβολο κινειται μονο κατα την στιγμη που ενεργοποιειται/απενεργοποιειται το μπλοκε,
ειναι σχεδον απιθανο να προκυψουν διαρροες απο φθορα.
Αν ομως γινει κατι τετοιο, το νερο που δημιουργειται, θα ειναι εξω απο το carrier κι ετσι η θα ανακατευτει με το λαδι, η θα κατασταλαξει στον "πατο" του αξονα.
Το εμβολο δεν θα υποστει καμια περεταιρω φθορα η διαβρωση λογω της χρησης του ορειχαλκου.
Μπορει να δουλεψει το ιδιο καλα και αξιοπιστα, ακομα κι αν μεσα στο κυκλωμα του αερα, εχει περασει νερο η λαδι.
ARB
Ειναι πολυ συχνο το φαινομενο των διαρροων και απο τα δυο O rings και απο το εμβολο. Η κυρια αιτια ,
ειναι παλι ο χυτοσιδηρος ο οποιος για να γυαλιστει οσο χρειαζεται απαιτει ιδιαιτερη προσπαθεια,
που ο κατασκευαστης δεν την κανει.
Η διαρροη απο μονη της δεν ειναι κακη, (αν ειναι μικρη), αλλα το νερο που δημιουργειται μενει μεσα στους μηχανισμους και εκτος του οτι εμποδιζει τη λιπανση, αρχιζει και διαβρωνει τα σημεια της διαρροης ολο και περισσοτερο. Φαυλος κυκλος.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Και πάλι, δεν έχουμε ΚΑΜΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑ ΔΙΑΒΡΩΣΗΣ ΑΠΟ ΥΓΡΑΣΙΑ για οποιοδήποτε από
τα εξαρτήματά μας, έτσι δεν είμαι και πολύ σίγουρος για το πως η χρήση του ορείχαλκου
υπολογίζεται να προβεί επωφελής με οποιονδήποτε τρόπο.
Πιστευω οτι οι παραπανω ομοιοτητες-διαφορες ειναι οι σημαντικοτερες και σταματαω εδω.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Για ο,τι εγραψα παραπανω και αφορα το ARB, εχει γινει τεραστια προσπαθεια να ειμαι απολυτα αντικειμενικος,
και ειναι η αποψη μου ως τεχνικου και οχι ως χρηστη.
Δεν την βλέπω αυτή την αντικειμενικότητα μιάς και όσα περιγράψατε βγάζουν καλύτερο το διαφορικό σας από τα ARB σε όλα τα σημεία ή στην καλύτερη περίπτωση ισάξια σε κάποια σημεία .
Θα ήθελα να προσθέσω ότι τα ARB Lockers έχουν Global ISO 9001 .
Δεν ξερω ακριβως τα κραματα που χρησιμοποιει η ARB κι ετσι δεν μπορω να εχω νουμερα για να γινει αμεση συγκριση.
Γι αυτο,παρακαλω μην το δειτε τοσο σαν συγκριση, αλλα δειτε το σαν παρουσιαση του Protrack Locker
Αν καποιος απο τους αντιπροσωπους, εμπορους η τεχνικους που εχουν σχεση με το ARB, πιστευει οτι καπου εχω κανει λαθος, η αδικω ενα προιον η οτι,δηποτε αλλο, παρακαλω να με διορθωσει παραθετοντας και τα επιχειρηματα του σε τεχνικο επιπεδο.
Εχοντας μελετησει εδω και χρονια ολα τα lockers της αγορας, προσπαθησα να φτιαξω κατι,που δεν θα εχει τα προβληματα των ηδη υπαρχοντων.
Αν το εχω πετυχει, θα το δειξει μαλλον ο χρονος....
ProTrack.gr
Μιχαλης Θεολογιτης (Αμοργιανός)
Όπως προείπατε , το εάν έχετε κάνει και κάνετε καλή δουλειά και σχεδιασμό στις κατασκευές σας , θα το δείξει ο χρόνος , θα δούμε λοιπόν…
Θεωρώ όμως ότι ένας χρόνος και τα περίπου 10 ή 20 διαφορικά που έχετε κατασκευάσει(δεν γνωρίζω το πόσα , ίσως εσείς να μπορείτε να μας διαφωτίσετε σε αυτό ) είναι λίγο ώστε να μπορείτε να κάνετε σύγκριση του προιόντος σας με μία εταιρεία που έχει μια γραμμή παραγωγής 200 διαφορικών την ημέρα και ξεκίνησε εδώ και 25 χρόνια την σχεδίαση και κατασκευή τους , εξάγει σε όλο τον κόσμο και έχει “Παγκόσμιο ISO 9001” .
Θα ήθελα επίσης να μας πείτε πόσα διαφορικά από αυτά που έχετε φτιάξει μέχρι σήμερα έχουν σπάσει ? Ξέρω ότι έχει συμβεί , σε Niva νομίζω , δεν ξέρω το πόσα .
Πόσα αυτοκίνητα από αυτά που έχετε τοποθετήσει το διαφορικό σας έχουν καταπονηθεί σε αγώνες ?
Πόσα άραγε αυτοκίνητα φορούν ARB Lockers στα Trial για παράδειγμα και πόσα δικό σας ?
Το λέω αυτό γιατί η καταπόνηση που δέχεται ένα διαφορικό σε επίπεδο αγώνων είναι σίγουρα μεγαλύτερη από ένα αυτοκίνητο εκδρομής .
Εάν λοιπόν υποθέσω ότι στα 10 έχει σπασει 1 , έχετε ένα ποσοστό αποτυχίας 10% .
Εμείς σαν εταιρεία διαθέτουμε στην Ελληνική αγορά περίπου 500 ARB Lockers τον χρόνο και στο 2006 αντιμετωπήσαμε προβλήματα (όχι σπασίματα) σε 6 Lockers , το ποσοστό λοιπόν της «αποτυχίας» είναι κάτι παραπάνω από το 1% .
Οι τεχνικές απαντήσεις με κόκκινα γράμματα έχουν έρθει από τον κύριο
Daniel J Bongard (MEng)
Engineering Supervisor
ARB 4x4 Accessories,
AUSTRALIA
Οι μπλέ παρατηρήσεις έχουν γραφτεί απο
Βαγγέλης Τσούκας
Xtreme 4x4