Είναι δίκοπο μαχαίρι...
Κατά τη γνώμη μου το κλασσικό cliche των εξατμισάδων, "¶μα το ελευθερώσεις θα χάσεις συμπίεση χαμηλά", είναι μια μούφα και μισή...
Εν συντομία :
Όταν ανοίξει η βαλβίδα εξαγωγής, δημιουργείται ένας παλμός πίεσης που ταξιδεύει με την ταχύτητα του ήχου, ενώ τα καυσαέρια ταξιδεύουν με ταχύτητες περίπου το 1/3 αυτής. Αυτός ο παλμός πίεσης, στην ουσία ένα ηχητικό κύμα, αποτελεί μια διαμήκη ταλάντωση των μορίων του αέρα, με συγκεκριμένο μήκος κύματος, και άρα συχνότητα, με βάση τη θεμελιώδη εξίσωση της κυματικής.
Καθώς προχωρά μέσα στην εξάτμιση μας, για να βγει στο περιβάλλον, φτάνει στο στόμιο της, όπου εκεί ουσιαστικά έχουμε αλλαγή μέσου διάδοσης, καθώς συναντά την ατμόσφαιρα. Λέω αλλαγή μέσου, γιατί άλλα ρευστομηχανικά και ακουστικά χαρακτηριστικά έχουν τα 900 C στην εξαγωγή και 350 C στην εξάτμιση καυσαέρια και άλλα ο απλός ατμοσφαιρικός αέρας των 20 C, σύμφωνα με τους νόμους των αερίων...
Εκεί λοιπόν, μια και το κύμα μας υφίσταται αλλαγή μέσου διάδοσης, ένα μέρος του, υφίσταται ανάκλαση, και γυρίζει προς τα πίσω στην εξάτμιση μας, μέχρι να φτάσει στη βαλβίδα εξαγωγής που αποτελεί εν μέρει φυσικό εμπόδιο. Στη διαδρομή του αυτή, συμβάλλει με τον παλμό πίεσης που προσπαθεί να βγει έξω, ουσιαστικά καθυστερώντας τον και δημιουργώντας backpressure...
Το όλο θέμα, είναι να σχεδιάσουμε την εξάτμιση μας έτσι, ώστε να ελαχιστοποιήσουμε το φαινόμενο αυτό, και άρα να αυξήσουμε την απόδοση... Κατά κύριο λόγο πρέπει να "προετοιμάσουμε" τα καυσαέρια, ώστε η είσοδος τους στην ατμόσφαιρα, να είναι όσο πιο ομαλή γίνεται. Ένα καλό παράδειγμα, είναι οι εξατμίσεις F1 και MotoGP, που όντας απόλυτα σχεδιασμένες, είναι σκέτη σωλήνα. Σκοπός τους, να δώσουν τα επιθυμητά χαρακτηριστικά ροής στα καυσαέρια, χωρίς να τα φρενάρουν, μια και οι κινητήρες δουλεύουν στο όριο τους... Όσο για την ομαλοποίηση τους, ρίξτε μια ματιά στο κωνικό σχήμα της εξαγωγής, που ουσιαστικά σιγά σιγά τους ρίχνει την ταχύτητα, ανοίγοντας τη διατομή εξαγωγής...
Αυτό που ψάχνουν όλοι οι σχεδιαστές εξατμίσεων σαν άγιο δισκοποτηρο, είναι :
Να διώξουμε τα καυσαέρια, όσο πιο γρήγορα γίνεται, ώστε να μη μας φρενάρουν τα έμβολα του κινητήρα, σπαταλώντας όσο το δυνατόν λιγότερη ισχύ για να βγουν έξω από το θάλαμο καύσης και να φτάσουν στην ατμόσφαιρα, για τις στροφές λειτουργίας του κινητήρα που μας ενδιαφέρουν.Ρίξτε και μια ματιά εδώ :
http://www.nsxprime.com/FAQ/Miscellaneous/exhausttheory.htmΕλπίζω να βοήθησα...